Jumaat, 20 Julai 2012

Tips Bagaimana Nak Tenangkan Haty yang Sakit Haty !!

engat kenangan yg terindah 
kekadang bila haty dah sakit, perasaan pasti xtenang la kan.s0,mcm2 kita pk tentang keburukan owg tuh..tp cuba di sebelah sudut korg engat balik segala kebaikan dan jasa2 org tuh terhadap kita. kalau boleh cuba senaraikan dan secara tidak langsung baru kita sedar bahawa dia penah membantu kita disaat kesusahan. jadi bertenanglah..cukup2lah membencinya

berbincang
perbincangan lbh baik drp berakhir dgn pergaduhan. bila dah berbincang haty pun tenang dan baru kita sedar kesilapan tuh dtg drp pihak yang mana. bukan tuh saje kita juga xperlu lagi fikir yg bukan2 atau kekdg rasa bersalh pulak?? n lepas tuh xperlu jugak nk masam mencuka...ley senyum sokmo jew... =)))

siasat
apa sahaja yang berkaitan dgn masalah yg bt anda sakit haty tuh cuba siasat secara terperinci. makna kata carik smp lubang cacing la.huhuhu...jgn 100% dgr ckp mulut owg.. owg tuh bkn tahu apa pun..nk jd batu api lagi ada la. kekadang xsemua nasihat kita blh ambil,sekali sekala cuba tapis dahulu. bak kata pepatah mulut  tempayan mmg blh ditutup tapi mulut orang neh susa cket la...jgn mudah percaya dgn sebarang benda yang kita lihat dgn mata kepala.apa yang dilihat dgn mata kasar tidak sama dgn situasi yg sebenar. apabila dah siasat, apabila segalanya dh terjawab..haty dan jiwa raga pasti tenang.

music
dengar lagu yg blh menenangkan haty dan menpunyai lirik yang xmenyakiti haty.
sesebuah lagu blh memainkan peranan yang besar untuk mengganggu emosi seseorang. sebagai contohnya, jika korang tgh sdyeh, jgnlah pilih untuk mdgr lagu sdyeh cmfirm2 tangkap lelehnye.. huhuuu =(( . Pilih lagu yang sesuai k.

sharing is caring
lebih baik kita berkongsi masalah kita tu dengan teman rapat. supaya perasaan yang terpendam dlm haty tu makin reda. pastikan teman rapat tu seorang yang blh dipercayai dan pandai menyimpan rahsia anda. Manalah tahu rahsia anda tuh boleh mjatuhkan maruah anda semula pd masa akan dtg..tapi tanpa disedari  tiba2 kawan anda tuh blh update status pulak kat fesbok tentang masalah anda??? sakit pulak haty kiter ..eeeiii..

bercuty
cuty2 malaysia...kalo bnyak duit ley juga ke luar negara..tgk permandangan yang tenang..lupakan segala masalah, comfirm anda tersenyum bahagia tambahan pula pergi melancong bersama yang tercinta...waaa, bahagia.

berdoa 
walau kita jauh mcm mana pun daripada pencipta kita tp akhirnya kita tetap kembali kepadanya.
mohonlah petunjuk dari Allah s.w.t dan berdoa moga haty ini ditenangkan.inshallah.amin 

abeh suda . . . (^_^)








Tiada ulasan:

Catat Ulasan